sunnuntai 6. tammikuuta 2008

The Day the World Went Away

Tajusin perjantaina, kuinka suuria muutoksia elämässä joskus tapahtuu. Vaikka ne voisi itse estää helpostikin, ymmärtää toisaalta, että parempi tulevaisuus voi koittaa vain muutoksen kautta. Sitä paitsi tässä tapauksessa voin varmaankin helposti palata entiseen, minkä ajatteleminen helpottaa, kun kaihon ja kaipuun kimaltavat kyyneleet valuvat pitkin poskiani.

Perjantaina nimittäin virittelimme työhuoneeni jakavan ahertajatoverin kanssa huoneessamme olevasta "ylimääräisestä" tietokoneesta jukeboksin yhteiseen käyttöömme. Tämä iloinen perhetapahtuma ei suinkaan muuten aiheuttaisi murheen uurteita otsaani, mutta se merkinnee minun kannaltani Last.fm-tililleni kulkevan syötteen kuihtumista merkittävästi, kun en enää kuuntele musiikkia omalla koneellani entiseen tapaan. Tämä muutos puolestaan mullistaa verkkoimagoni — lähinnä siten, että vaikutan kuuntelevan musiikkia aiempaa vähemmän (ja ehkä vääriä tulkintoja yleensä tekevien silmin vaikutan myös tekevän entistä enemmän töitä, millä tietysti on minulle lievää humoristista arvoa).

Toisaalta minä syljeksinsyleilen tätä muutosta. Se on aiempaa avoimuuttani ja rehellisyyttäni paremmin linjassa viimeaikaisen verkkoerakoitumiseni kanssa. Takana ovat ne päivät, jolloin vaeltelin metsässä ilman kelloa ja muistin, miltä jäätelö maistuu, ja viattomasti irkkailin ystävieni kanssa. Menneet ovat ne ajat, jolloin kotiin tullessa laitoin tietokoneen päälle ennen valoja. Kauas historian hämärään usvaan ovat jääneet ne hetket, jolloin netti edusti minulle jotain "jossa kaikkien pitää olla".

Jos olisin menettänyt muutaman sormen traagisessa puutarha- onnettomuudessa, eivät olisi enää laskettavissa yhden käden sormilla ne ystäväni, jotka ovat minua seireenien lailla kutsuneet Facebookin pimeisiin syövereihin. Mutta minä olen pysynyt vahvana! Lärvikirja edustaa minulle nyt verkon pimeää puolta, jonne en valaistuneena astu. Ja niin edustavat kaikki kirotut jaikut ja vinkut ja vonkut, joiden idea on verkostoitua verkostoitumisen takia ja käyttää siihen vielä jotain tuomiopäivän aparaattia teknokraattien tyydytykseksi. Ehei, minä en astu harhaan jedi-polultani ja liity mihinkään Nassukirjaan heitelläkseni ketään lampailla. (En edes, vaikka olen kuullut siinä kirotussa palvelussa olevan niin kovasti kaikkea Oikeasti Hienoa Ja HyödyllistäTM.)

Ehkä olen jonkinlainen erakkojesuiitta — se omituinen hihhuli kepin nokassa, joka karttaa muiden seuraa tai linkityksiä kaikilla verkostoitumissivustoilla (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, mutta eihän pyhyys ole mitään, ellei sitä hieman koetella maallisilla paheilla), tai kaikenlaisia virtuaaliystäviä siinä ohessa. Minun koko sähköistä olemustani järkytti kuluneena syksynä katsoa, millaisilla hakusanoilla ihmiset päätyivät blogeihini. Ne poloiset etsivät ehkä tärkeää ja valaisevaa tietoa merkittävistä aiheista elämänsä suurien mullistusten murjomina, ja löysivät minun blogini. Voiko kovin paljon masentavampaa antikliimaksia vaivalloisen etsinnän lopuksi keksiä? Ehkä, mutta ei ilman päätä ruuvipuristimessa tai tikkuja kynsien alla. Siispä päätin piilottaa blogini hakukoneilta ja jatkaa hourimista ns. tutkan alla. Katumusta en teostani tunne toistaiseksi tippaakaan. Päinvastoin, onhan se tehnyt minusta moraalisesti ylivertaisen goriguerillan taistelussa verkossa tapahtuvaa satunnaista harhailua vastaan.

Raja moraaliselle ylivertaisuudelle tulee tosin siinä vastaan, että Blogilistalla olen yhä kerjäämässä lukijoita. Enhän toki muuten olisi alentunut mihinkään niin valtavirtaiseen hännystelyyn, mutta rakkaita lukijoitani ajatellen lienee parempi, että blogieni päivitykset voi tarkistaa jostain muiden blogien ohella. (Vaikka toki jokaisen oikean fanini pitäisi päivystää selainikkunan äärellä minun blogejani tuijottaen päivityksiä odotellessa.)

(Kuva: Offterdinger & Zweigle: Robinson Crusoe)

4 kommenttia:

Alcinoe kirjoitti...

Naamakirjassa ei ole kuin yksi hyvä puoli - siellä saa leikkiä vanpyyria. Minä olen aina halunnut leikkiä vanpyyria, mutta sitten kun hakeudun samanhenkisten ihmisten seuraan, ne alkavat purra kurkustani, enkä minä sitten enää haluakaan leikkiä vanpyyria. Verkkoyhteisö ja yhteisöverkko on johdattanut minut tästä fantasian ja realiteettien dikotomisesta umpikujasta iloluontoiseen leikittelyyn virtuaaliverellä. Mitä ihminen enempää voisi itselleen vaatia? (Paitsi ettei tulisi julkisesti heitellyksi lampailla, tietysti.)

DorianK kirjoitti...

Vanpyyrileikit onnistuvat muuallakin, ja minusta paljon houkuttelevammassa muodossa. Tosin virtuaalileikissä kaulaan tulee fyysisesti pari reikää vähemmän, mutta moisten pintavaurioiden kanssa ei kannata olla liian turhamainen. Eivätkä ne reiät kaulalla ehkä ole ihan niin oleelliset, jos niistä haluaa tinkiä. (Jostain syystä minulle tuli mieleen valokuva, joka on saanut minut toivomaan olevani Gary Oldman.)

Minusta virtuaalisessa lampaiden heittelyssä on vähän sama vika: jos halutaan heitellä, niin mennään heittelemään oikeasti eikä lusmuilla. Iso-Britannian pustalla ja Afganistanin vuorilla riittänee määkijöitä, joilla kurmottaa tovereita.

Soli kirjoitti...

Ei meitä tänne sitten enää montaa ole jäänyt kun kaikki ovat vetäneet naamakirjan kannet kiinni ja heittelevät siellä toisiaan ties millä. Minä olen siis samoin urheasti pysytellyt kirjan ulkopuolella (paitsi ettei ole paljon kysyttykään...)enkä edes tiedä mitä heittely on.

Todentotta Dorian, ei ole ihan pakko olla vampyyri, eikä edes Gary Oldman päätyäkseen tuohon kuvan asentoon!

DorianK kirjoitti...

Eipä tuo Nassukirjan suosio ole minulta millään tavalla pois, joten paetkoot kaikki vain sinne. Ihmettelen vain loputtomiin sitä, kuinka koko sivusto/palvelu/mikälie on otettu vastaan kuin Vapahtajan toinen tuleminen. Ikävä rikkoa tämä teille näin, mutta SixDegrees (josta sittemmin tuli mutkan kautta LinkedIn) teki saman verkostoitumisen netissä kymmenen vuotta sitten.

Toki minullakin on siellä tuttuja, jotka ovat kehuneet kovasti muun muassa kevyemmän yhteydenpidon helppoutta ja kuva-albumeita, jotka ovat kuulemma niiiiin paljon parempia kuin esimerkiksi Flickr tai Picasa. Voi olla. Minä kuitenkin mieluummin tuomitsen koko härpäkkeen kokeilematta. (Jos kokeilisin, voisin vaikka tajuta olevani väärässä, eikä se käy laatuun.)

Ja vaikka se kuva-arkistointi olisi kuinka kivaa ja helppoa, niitä kuvia ei sitten käsittääkseni näe kuin liittymällä samaan maailmanlaajuisen salaseuraan. (Toisin kuin esim. mainitussa Flickrissä, jossa toki sielläkin saa kuvia piilotettuja tuntemattomilta. Ei sillä, että käyttäisin Flickriäkään.)

Ja toki uskon, ettei tarvitse olla vampyyri tai Gary Oldman päästäkseen käsiksi kauniisti pukeutuneeseen winonaryder-objektiin. Mutta kummastakaan tuskin olisi myöskään haittaa.

Ja tämän kappaleen lisään kommenttini perään vain aloittaakseni kolmannen kappaleen peräkkäin ja-sanalla vastoin kaikkien äidinkielenopettajien neuvoja ja ohjeita (ja saadakseni tätä romaania vielä vähän pidemmäksi).